Fides
Op school gaan wij uit van Fides; Fides werkt onder andere met kinderen aan zelfvertrouwen, weerbaarheid en welbevinden, zodat zij durven en kunnen vertrouwen op hun eigen mogelijkheden en zich zo beter staande kunnen houden in een steeds veranderende wereld.
Symbolen van Fides
De ballon (zelfvertrouwen)
Bij het werken aan zelfvertrouwen en opkomen voor jezelf is het belangrijk om een goede houding aan te nemen. Dit is te leren door ons een ballon voor te stellen in onze borst. We kunnen ons enorm opblazen en we kunnen ons een leeg gelopen ballon voelen. Het fijnste is om een 1- ballon te zijn. Een goede houding helpt om aardig over ons zelf te denken, andersom helpt aardig over onszelf denken ook bij het verkrijgen van een goede houding.
Ojee-oké (denken)
Ons gedrag wordt erg bepaald door wat we denken . Door “ojee en OK “gedachten te herkennen krijgen we inzicht in ons gedrag . We leren hierdoor anders te handelen en daarmee de vaak irreële angsten en onzekerheden positief om te buigen. Anders ook wel bekend als belemmerende gedachten en helpende gedachten.
Matroesjka (voelen)
Matroesjka is een hulpmiddel om onszelf en anderen duidelijk te maken hoe we ons voelen. Het helpt ons om fijne en minder fijne gevoelens te accepteren, om er beter mee om te gaan. Ze zijn er en gaan ook weer voorbij. Het kan ons laten zien dat gevoelens, over iets dat niet met ons te maken heeft, te diep binnen kunnen komen. Dat we ervoor kunnen kiezen om dat los te laten.
Rugzak (ervaringen-geschiedenis)
We hebben als het ware een onzichtbare rugzak. De hele dag maken we van alles mee en dat levert, samen met onze gedachten, allerlei gevoelens op. Deze ervaringen en de betekenis die we eraan geven hebben invloed op ons gedrag. Ht is daarom belangrijk om met anderen te delen wat er in onze rugzak zit. Dan begrijpen we beter waarom iemand op bepaalde momenten reageert zoals hij reageert.
Sleutelbos (oplossingen zoeken)
We zouden een probleem voor kunnen stellen als een gesloten deur. Om de deur te openen hebben we een passende sleutel nodig. Als we een bos sleutels hebben zit er bijna altijd wel eentje bij die past. We weten echter vaak niet meteen welke dat is. Aan de sleutelbos zit ook een grote sleutel. Met deze sleutel, die staat voor vertrouwen dat er een oplossing is, gaan we sleutels proberen tot we de werkbare oplossing hebben gevonden.
Domino (meelopen-groepsdruk)
De domino beeld meeloopgedrag uit en geeft daarmee inzicht in groepsprocessen. Met voldoende moed en zelfvertrouwen (de 1 ballon) lukt het steeds beter om ons niet mee te laten voeren of om uit de domino te stappen en de negatieve spiraal te doorbreken.
100% (zelfacceptatie)
Iedereen is 100% goed zoals hij/zij is. We leren te accepteren wie we zijn en hoe we zijn en dat laten we ook zien. Je gevoel mag er zijn. Het gedrag is je eigen keuze.
Schema "gedrag"
Onderstaand schema geeft inzicht in het eigen gedrag en dat van anderen door het te koppelen aan de symbolen. Het helpt ons in conflict situaties met respect voor elkaars gedachten, gevoelens en gedrag de situatie op te lossen en er van te leren.
Leerlingenmediatie
Waarom leerlingenmediatie op basisschool Sint Jan?
Ons doel is om voor leerlingen en leerkrachten een veilig en prettig leer- en leefklimaat te scheppen. We willen leerlingen ’mede-eigenaar’ maken van sociale veiligheid op school en leren hoe je conflicten op kunt lossen.
Alle leerlingen op school worden geïnformeerd over mediatie.
Elk schooljaar kunnen in mei leerlingen uit groep 6 solliciteren naar de taak van mediator. De leerkracht en de coördinator bekijken welke leerlingen geschikt zijn en maken een definitieve keuze. De ouders worden hierover geïnformeerd en moeten toestemming geven als hun kind mediator wil worden. Hierna volgt een training op school in mei/ juni. Aan het eind van de training ontvangen de leerlingen een diploma.
Na de zomervakantie gaan de nieuwe mediatoren binnen de school aan de slag.
Elke week hebben twee mediatoren de beurt. Bij de twee ingangen hangt een rooster. Hierop is te zien wie er de betreffende week mediator is.
De mediatoren stellen zich aan het begin van het schooljaar voor aan alle kinderen en leerkrachten.
Er is een ruimte beschikbaar waar de mediatie kan plaatsvinden.
Mediatoren zullen soms conflicten helpen oplossen buiten lestijd.
De leerkracht informeert als de leerlingen terugkomen in de klas of het conflict opgelost is. Na afloop van een mediatie vullen de mediatoren een formulier in zodat ook de leerkrachten weten wat zich heeft afgespeeld. Mocht een conflict niet worden opgelost dan gaat de eigen leerkracht in gesprek met de betreffende leerlingen. De leerkrachten gebruiken dan het stappenplan bij het oplossen van conflicten in de klas.
Elke week bekijkt de coördinator de ingevulde mediatieformulieren en informeert bij de leerlingen hoe het gegaan is.
Via Social Schools worden de ouders op de hoogte gehouden van de stand van zaken rondom mediatie.
In groep 1 t/m 3 worden conflicten opgelost door de leerkracht m.b.v. het stappenplan voor mediatie voor het jonge kind.
De leerlingenbemiddeling wordt toegepast bij conflicten op de speelplaats voor schooltijd, in de pauze, bij binnenkomst in de gang en de klas.
Jaarlijks vindt er een evaluatie plaats met de mediatoren en met het team.