De leerlingondersteuning is op onze school als volgt opgebouwd:
Fase 1: N.a.v. observaties, toetsen enz. ontdekken leerkrachten een extra onderwijsbehoefte bij een leerling. Zij zullen eerst zelf en in overleg met collega's interventies uitvoeren.
Fase 2: De zorgen rondom de ontwikkeling van een kind blijven bestaan en de interventies leveren niet voldoende rendement op. Ouders worden op de hoogte gebracht en de intern begeleider wordt ingeschakeld. Soms kan er voor gekozen worden de situatie in te brengen in een intervisiemoment in het team.
Fase 3: De intern begeleider begeleidt de leerkracht om te kijken of er vanuit haar expertises nog extra interventies mogelijk zijn. Ouders zijn ook op de hoogte.
Fase 4: Indien ook dat te weinig oplevert kan een kind besproken worden in het OST (OnderSteuningsTeam). Daar zit de leerkracht, de ouder, de intern begeleider en minimaal een orthopedagoge vanuit het CPO (Centrum Passend Onderwijs) bij. Indien nodig nog andere experts die betrokken zijn bij het kind.
Fase 5: vanuit OST kan besloten worden om een arrangement aan te vragen of een TLV (ToeLaatbaarheidsVerklaring) voor verwijzing naar het SBO (SpeciaalBasisOnderwijs) of SO (SpeciaalOnderwijs). Uiteraard is dit altijd in overleg met alle betrokkenen.
De intern begeleider heeft vanaf fase 3 de lead in het proces. Voor die tijd is het de leerkracht.
Als wij als school expertise in willen zetten die uitgebreider is dan wij zelf kunnen bieden kunnen wij terecht bij onze netwerkorganisatie CPO.